Menys de la meitat de caixes i bancs en dotze anys

Tot i que a l’Estat espanyol el 87% de les transaccions encara es fan en efectiu, cada vegada hi ha menys oficines bancàries.

De fet, el procés de reestructuració que van iniciar les entitats bancàries de l’Estat amb l’esclat de la crisi financera del 2008, lluny de reduir-se, s’ha accelerat, de tal manera que, de les 8.004 sucursals que hi havia a Catalunya el 2008, ara tan sols en queden 3.152.

A la demarcació de Barcelona és on més oficines bancàries han tancat: s’ha passat de 5.723 a menys de la meitat, 2.186, fet que suposa una davallada de gairebé el 62%.

Tarragona també n’ha perdut més del 60% i, de les 832 que tenia, tan sols en queden 327. També n’han perdut més de la meitat Girona, que ha passat de 859 a 354, i Lleida, que en conserva 285 de les 832 que tenia el 2008.

El tancament d’oficines i caixers deixa molts municipis, i, per tant, molts usuaris, sense accés als diners en efectiu, fet que suposa un problema, especialment per a les persones més grans o les que es troben en risc d’exclusió social.

Concretament, arreu de l’Estat hi havia 4.196 municipis sense caixers el 2018 i 1,3 milions d’habitants sense accés als diners en efectiu. A Catalunya, això suposa un 3,4% de la població.

Però el tancament d’oficines no és només problema de municipis petits. La majoria de les oficines que tanquen darrerament estan situades en ciutats mitjanes o grans, que centralitzen les operacions en una oficina més gran.

És el cas, per exemple, de CaixaBank, que en el seu pla estratègic preveu tancar 800 oficines entre el 2019 i el 2021, per integrar-les a les “oficines store”, amb horaris més amplis i més concentració de personal. De la mateixa manera, BBVA ha tancat fins a 160 oficines arreu de l’Estat aquest 2020.

Amb tot, el procés de digitalització en què estan immerses les entitats financeres no té aturador. L’ús del mòbil com a mitjà de pagament, la popularitat de les aplicacions PayPal i Bizum i la irrupció de les fintech són tan sols una mostra que els bancs s’adapten a una societat cada vegada més digital.

Font: El Punt Avui